Friday 23 September 2011

Kan bli frisör om jag vill (!?)

Har varit på anställningsintervju på Cobella i Kensington, ett day spa och frisörsalong beläget på Kensington High Street och i Selfridges på Oxford Street. Har aldrig varit på en intervju som gått så bra, där jag så öppenhjärtligt berättat om mig själv och vad jag vill och varför jag flyttade till London, så det kändes skitkul, tror verkligen att min personlighet sken igenom. Managern som jag hade intervjun med berättade att det var ett hårt yrke att ge sig in i och att det oftast tar flera år att bli en bra frisör, men att jag hade en jättebra personlighet och attityd för jobbet. Helt galet - jag kan bli frisör om jag vill. "I'd be happy to put you on the team." sa hon. Men här kommer nackdelarna.

  • Jobbet är 42 timmar i veckan, fyra dagars assistentjobb i salongen och en dags träning i veckan. Detta skulle ge mig en lön av £650 i månaden, innan skatt, vilket är waaaay below min budget.
  • Minimumkontraktet ligger på 12 månader, efter en tre månaders trialperiod. 

Efter skatt skulle jag få ut ca 550 pund i månaden, vilket inte räcker till hyra, räkningar, mat och nöjen på långa vägar. I och med att det är ett heltidsjobb kan jag heller inte skaffa ett extrajobb. Sen vet jag inte om jag vill vara kvar här om 12 månader. Jag skulle få helgen på mig att fundera, men jag tror det kommer sluta med att jag tackar nej. Det kommer tyvärr inte bli hållbart. Jävligt synd, för det vore hur kul som helst att få en sån utbildning, och jobba i en sån atmosfär.

Imorgon ska jag iväg på anställningsintervju på The Tea House, vilket känns skönt att jag har kvar. Kanhända att jag blir teförsäljare istället :)

1 comment: