Wednesday 13 June 2012

Överhettning @ Work


Okej, titeln säger en sak men skulle faktiskt kunna speglas ur flera vinklar inser jag nu i skrivandets stund. I början av veckan har jag nog upplevt mina tråkigaste dagar på Tommy Hilfiger, någonsin. Vädret har liksom inte varit disigt grått, halvgrått eller muletgrått, utan verkligen ultimat, deprimerande grått. Och regnigt. Folk har gått i dunjacka. Vi har sommarkläder i skyltfönstren. Det lockar inga kunder. Måndagen den 11:e juni 2012 kommer för alltid vara inpräntat i mitt minne som dagen då jag tyst gick igenom på hur många olika sätt man kan ta självmord. Ur det perspektivet har det inte varit överhettning – jag tolkar det som en satirisk pik mot läget.
Å andra sidan fick vi reda på att Tommy Hilfiger kommer på besök imorgon, torsdag. Butiken ska då helst vara perfekt och alla högar med kläder ska ligga så rakt att det ser ut som om vi använt vinkelhake. Jag vill inte smickra mig själv, men jag har blivit ganska bra på att vika kläder i mina dagar här, och detta har blivit allmänt känt i vårt team, vilket resulterar i att det blir min uppgift att vika om alla högar med kläder i butiken. Jag lovar att någon gång bifoga en bild på mitt livsverk. Så det har jag ägnat en stor del av de senaste dagarna åt – man skulle kunna säga att det har blivit överhettning i hela min kropp.
Å tredje sidan så händer det mycket andra saker i samband med att Tommy Hilfiger kommer på besök. Vi fick även reda på att några “kända ansikten” skulle komma in i butiken och bli stylade. Tidigare idag kom det in en liten stylist med en kille i ganska fula glasögon och tråkiga adidas-skor och sa “Sam needs to be styled”, på vilket jag ögnade igenom lilla Sam och konstaterade att detta inte var ett ansikte jag kände igen. Tills han kom ut ur omklädningsrummet utan sina glasögon och iförd Tommy-kläder, varpå jag insåg att det var Sam Way, en modell ur den globala Hilfigerkampanjen. Han blev senare ackompanjerad av modellen Max Rogers som även han är med i kampanjen. Värt att tillägga är att dessa människor liksom inte har något behov av att dra för draperiet när de byter om. Värt att tillägga är att jag stod och vek skjortor utanför omklädningsrummen. Värt att tilläggas är överhettning.


No comments:

Post a Comment