Wednesday 22 December 2010

Äntligen hemma!

"Jag har en plan" tänkte jag likt Sickan när jag bestämde att jag skulle åka hem mellan den 19:e och 29:e December. Eller rättare sagt, jag har ETT plan, nämligen från Stansted klockan 06:55 på söndagen med Ryanair. Planen var dödssäker in i minsta detalj; jag skulle åka till flygplatsen, gå igenom kontrollerna, sätta mig på flygplanet och låta piloterna göra resten. Vad kunde gå fel? Som den svensk jag är så räknade jag naturligtvis inte med att något så trivialt som snö kunde ställa till det så. Men nu är det ju så att när man bor i ett land vilket Golfströmmen flyter förbi relativt nära, så är ju något som minusgrader ett begrepp man nästan aldrig stött på, särskilt inte i trafikvärlden. Så den glädje jag kände när jag vaknade på lördagsmorgonen och såg att det kommit 7-8 centimeter snö utanför fönstret, förvandlades senare till frustration när jag insåg att det orsakade totalt KAOS i trafiken. Heathrow stängdes, Gatwick stängdes, och tror ni inte på fan att alla Ryanairs flygningar i hela London ställdes in till och med den 19:e December klockan 10:00? Om vi alltså hade valt att åka några timmar senare hade vi kommit iväg.

Jag, Linn och Terese åkte ut till Stansted på natten och möttes av säkert upp mot tusen strandsatta resenärer. Det kändes som om hälften av dessa köade till Ryanairs biljettdisk. Kön slingrade sig i en lång korv på flygplatsen, och det var ju inget annat att göra än att ställa sig sist i kön. Men efter två timmars köande, sura passagerare, idiotiska italienare som tränger sig före och ett rykte om att alla Ryanairs flygningar var totalt uppbokade fram till den 27:e December så tog vi saken i egna händer. Linn ringde då sin mamma, som vänligt nog fixade helt nya biljetter åt oss, till det tidigaste flyget möjliga, nämligen på tisdag till Oslo, istället för Göteborg. Dagens hederspris går alltså till henne!

Jag, Linn och Terese åkte sen tillbaks till London, hem till Linn där vi slocknade i sängen. Senare när vi vaknade tyckte vi synd om oss själva, jag gick och köpte ett paket Kellog's Frosties, mjölk och tre burkar Ben n Jerry's och vi satt i två hela dagar och bara såg på film och slöade, tills vi slutligen tog oss iväg till flygplatsen igen. Den här gången visade infotavlan att flyget faktiskt gick, så vi tog oss igenom kontrollerna, insåg till vår förtjusning att vi kunde köpa extra billig... eh... saft, eftersom vi nu skulle åka utanför EU, tog oss på planet och flaxade över till Oslo, där vi blev hämtade av Linns föräldrar. Fem i sju kom vi till Karlstad, perfekt till julkonserten på Sundsta som började klockan sju, och kvällen avslutades senare med pizza i Linns källare tillsammans med alla gamla vännerna.

Det är SKÖNT att vara hemma! Puss!

1 comment:

  1. Det har varit skönt att ha dig hemma... nu ses vi snart igen..
    Kramar mamma

    ReplyDelete