Wednesday 17 April 2013

Audition at Drama Centre

På min lilla Londonresa den här gången skulle jag hinna med två auditions. Igår avverkade jag en rolig och produktiv dag på Central, och idag tog jag mig glad i hågen till Kings Cross och Central Saint Martins College under University of the Arts. Här huserar nämligen Drama Centre, en svenskt grundad dramalinje som producerat Pierce Brosnan och Colin Firth, bl.a.  Åh vad trevligt, tänker ni. Det tänkte jag också.
    Tidigt på morgonen samlades vi, en skara drömmande skådisar, för att gå in och exploatera oss för panelen i det lilla konferensrum där våra auditions ägde rum. Jag läste två monologer, som vanligt en Shakespeare och en modern text, varpå vi allihop fick vänta i tre timmar på resultatet som skulle annonseras via en lista som sattes upp på dörren till konferensrummet senare på eftermiddagen. Old school. Där hittade jag mitt namn, och det betydde att jag fick stanna kvar på andra delen av auditionen, där det var meningen att jag skulle träffa lite fakultet från skolan och jobba med en av mina texter. Vilket jag gjorde minst sagt. Eller kanske dissekerade vore ett mer passande ord.
    Ja, kära nån, vilket liv det blev i det lilla konferensrummet. Det var min första audition som jag blivit tillsagd fyra gånger för att jag talade för fort, korsförhörd om min karaktär Benedikt och även liknad vid en sköldpadda. För er som vill ha en mer utvecklad redogörelse av denna händelse kan scrolla ner och kika på min Youtube-vlog angående just detta. Men allt som allt så var det en trevlig dag, trots att jag åkte ut efter denna del av auditionen. Men what the heck liksom. Jag gjorde mitt bästa! Som alltid.

___

At my little London trip this time I was going to fit in two auditions. Yesterday I had a fun and productive day at Central, and today I went, beaming like the sun, to Kings Cross and Central Saint Martins College under the University of the Arts. They house the Drama Centre, a Swedish based drama school, which has produced Pierce Brosnan and Colin Firth, among others. Oh, that's nice, you say. Yeah, me too.
    We gathered early in the morning, a bunch of big-dreaming actors, to exploit ourselves for the panel in the little conference room where the audition took place. I read two monologues, my usual Shakespeare and modern one, after which we had to wait three hours for the result which would be announced through a list on the door later that afternoon. The old-school way. My name was on it, which meant that I was recalled to the second part of the audition, where I was to meet with some of the fackulty to work on one of my speeches. Which I did. Or dissected it, perhaps would be a better description of it.
    Oh dear, what went down in that conference room. It was the first audition where I have been told off four times for speaking too fast, examinated about my character Benedick and also compared to a tortoise. For those of you who want a more detailed review of this can scroll down and check out my vlog-post on Youtube about this. But all in all I had a great day, even though I was cut after this second part of the audition. But what the heck. I did my best! As always.

___





___

Check out my vlog

   

No comments:

Post a Comment