Sunday 12 February 2012

Harry Potter-trip till Oxford



Lediga söndagar i London betyder äventyr och denna molniga och ganska kyliga dag tog jag med mig flatmate Terror och flatmate Linnescha och åkte till Oxford över dagen. Om man granskar Storbritannien på en karta så inser man att det faktiskt inte är så stort, och att det relativt lätt och billigt går att ta sig till olika delar av landet bara över dagen. För £17 tog vi oss tur och retur till Oxford – ett lagom dagsäventyr i en trevlig liten studentstad en och en halv timma norr om London. Staden erbjuder en liten stadskärna med helt okej shopping, men det som kanske är vanligast att göra som turist är väl att kolla in alla olika skolor som finns. Oxford University är ju inte bara en skola, utan flera olika skolor inom samma koncern. Toppen på resan peakade när vi fick kliva in i delar av Hogwarts (för er väldigt få oupplysta – skolan där Harry Potter går). En del är inspelat i de gamla lokalerna i Oxford. Ni vet hur muslimer vallfärdar till Mecka en gång i livet? Det här var liksom min vallfärd kände jag. Som den nörd jag är kunde jag liksom inte hjälpa de överväldigande känslor som kom när jag stod på samma punkt som allas vår hjälte Dumbledore, i första filmen (alltså den första, allra bästa, riktiga Dumbledore, inte den jobbiga nya skrikiga från tredje filmen och framåt). Det fanns så otroligt många olika skolor så vi fick specifikt fråga om hjälp om vart vi skulle om vi ville till inspelningsplatserna. Men som vi alla vet: 
“Help will always be given at Hogwarts to those who deserve it.”
 - Albus Dumbledore

Christ Church College.

Matsalen i Christ Church College som var inspiration till Stora Salen på Hogwarts.

'
______________________________________

Jag i trappan där Harry och resten av förstaårseleverna 
träffar Professor McGonagall för första gången.

 _____________________________________________________________

Vi tog även ett besök i Hogwarts sjukhusflygel där Harry tar igen sig efter kampen om De Vises Sten.


_________________________________________________________________


Alla har vi ju olika saker här i livet som vi är bra på. Om det är något jag är bra på så är det att FIKA. Just en sådan, på trevliga kedjan Patisserie Valerie, fick avsluta dagen i Oxford innan det bar iväg hemåt till London igen. Perfekt söndag, och ännu en ort avbockad på listan. Kaching!




No comments:

Post a Comment