Saturday 6 August 2011

Parada åt mig idag!

Medan Stockholm gungar sitter jag hemma på lilla Herrhagen och käkar god tacos med en ännu godare vän. På en fredagkväll tycker de stora tv-kanalerna att det är trevligt att visa Bones, Smallville och Den Galna Professorn 2. Det är i sådana lägen man inte ska underskatta Kunskapskanalen. Ikväll gick en otroligt intressant och berörande dokumentär om upproret vid Stonewall Inn i New York; en händelse som i tider som denna hyllas lite extra, kan jag hoppas.

För 42 år sedan var det någon som fick nog. Nog på att behandlas som skit, som en böld på samhället, som något sjukt, äckligt sekret som den normala helylleeliten i de amerikanska städerna och förorterna hostat upp av misstag. Denna kväll gjorde polisen en razzia mot en gaypub i New York, vid namn Stonewall Inn - ett ställe som fungerade som en oas i en sjuk moralöken för de människor som någonstans förstod att samhället var sjukt, inte dem själva. Istället för att skingras, splittras, förkastas och gå hem med svansen mellan benen gick våra dåtida flator, bögar och transor upp i kamp och slogs för det de visste var rätt. Upproret pågick i flera dagar, och för att knyta ihop påsen arrangerades en marsch - en marsch för att främja jämlikhet och kärlek. New York-borna skådade världens första Pride-parad.

Det kanske är tack vare dessa människor som jag kan gå nerför min egen gata som den jag är. Inte bara jag, utan alla de som (oberoende av läggning, härkomst, religion etc.) någon gång känt sig som ett punkterat femte hjul på samhället. Om det är några jag skulle vilja parada nerför en gata för, så är det för dessa tappra, modiga människor som en gång stod upp för min skull.

Leve revolutionen!


    

No comments:

Post a Comment