Monday 2 April 2012

Världens bästa mat!


Någon av mina flatmates sade något så deprimerande en gång, på tal om att vi nu flyttat hemifrån. För resten av vårat liv, alla år som vi ska leva, så måste vi till största delen laga vår egen mat. Och jag är en av dom där som hellre värmer en burk konserverad soppa eller käkar flingor när jag kommer hem efter en lång dag. Men idag tog jag mig i kragen och lagade mat, properly.
Något som jag saknar med Sverige är den goda maten som man är så van vid. Pyttipanna till exempel. Pyttipanna med rödbetor och en klick majonnäs är så otroligt underskattat. Därför tänkte jag som så att jag skulle göra min egen. Det jobbiga med det vore att stå och steka alltihop, tänkte jag. Då såg jag ugnen och fick världens bästa idé. Ugnen är ens bästa vän när man inte vill dona så mycket, mer bara ställa in och vänta.

Tärnade ungefär 600 gram potatis, tre morötter samt hackade en gul lök.

Skivade ett paket korv (350 gram) och klippte (jo – mycket lättare med sax) ett paket bacon (300 gram).

Ringlade olja, salt och peppar på. Ugnen i 25-30 min, eller tills genomstekt. Rör om ibland.

SVINGOTT! Fett nöjd, så det blev ett blogginlägg om det. Plus matlåda i flera dagar. Vuxenpoäng!

No comments:

Post a Comment